Zelf Trainen

De mogelijkheden binnen Freerunning zijn oneindig !!

Eén of twee uur les per week zorgt ervoor dat je de basis geleidelijk aan onder de knie krijgt, het echte trainen doe je daarentegen zelf!

Deze pagina hebben we speciaal ingericht om je meer inspiratie te geven over wat je zelf zou kunnen doen. Alles wat je buiten ziet kun je gebruiken om beter mee te worden.

Veilig trainen

Je kunt natuurlijk wel naar buiten gaan en gelijk alles gaan proberen wat je wilt doen, maar er zijn natuurlijk wel een aantal dingen waar je op moet letten. Je wilt natuurlijk niet dat er ongelukken gebeuren of dat je jezelf op een andere manier blesseert.

Warming-up

Voordat je begint met trainen moet je eerst altijd een warming-up doen. Zorg ervoor dat je spieren opgewarmd zijn zodat je minder snel last zult krijgen van blessures als je eenmaal gaat sporten.

 learn more

Controleer je landingen

Zorg er voor dat je altijd probeert om je landingen zo goed mogelijk op te vangen. Soms moet dat met een rol en soms moet je je handen gebruiken bij de landing, maar je moet altijd letten op het landen op je voorvoeten en het doorzakken bij de landing.

 learn more

Controleer de obstakels

Het zal erg vervelend zijn als je ergens naartoe wilt springen en bij de landing merk je dat het glad is of totaal niet stevig. Het is dan ook slim om van tevoren even te kijken of er geen water ligt op de plek waar je wilt landen of dat er geen zand/bladeren liggen waar je over weg kunt glijden. Kijk ook of het goed vast zit, een rail die niet vast zit kan natuurlijk afbreken als je er op probeert te landen.

 learn more

Krachttraining

Dit is iets dat je kunt doen naast je buitentraining. Hoe sterker je lichaam is, hoe beter je alles op kunt vangen. Op het moment dat je een sprong wel kunt doen, maar je benen zijn te slap voor de landing dan wordt de sprong gevaarlijk. Zorg er dus altijd voor dat je ook werkt aan je kracht en niet alleen aan de technieken.

 learn more

Je kunt overal trainen!

Vaak wordt er geklaagd over het feit dat er geen ‘spots’ (plekken waar we trainen) zijn in de buurt. Daarentegen kun je overal trainen! Elke paal, muur, stoeprand, speeltuin, hek en steen kun je gebruiken om uitdagingen te bedenken. Hiernaast een voorbeeld van een training op 1 spot in Nieuwegein.

Bij deze trainingen kun je gaan kijken welke technieken je kunt en waar je ze toe kan passen. Ook kun je natuurlijk zelf een afstand van sprongen bepalen door bijvoorbeeld een steen te verschuiven of een tak bij je afzet te leggen.

Het is ook goed om de dingen die je al kunt te blijven oefenen.
Je zult er alleen maar beter op worden! Kijk of je ergens kan gaan flowen (meerdere technieken vloeiend achter elkaar kan doen), of misschien kun je proberen om een minuut lang alleen maar dingen achter elkaar te blijven doen. Bij wedstrijden proberen atleten ook alles te laten zien in 1-1,5 minuut.




Train samen

Soms is het lastig om jezelf te motiveren en dan kun je beter samen gaan trainen. Kijk of er Freerunners bij jou in de buurt wonen en probeer af te spreken. Je zult samen meer uitdagingen kunnen bedenken dan alleen. 

Je kunt ook wedstrijdjes of spelletjes doen. Follow the Leader, Floor is Lava, Freerun tikkertje of Add One. Er is van alles te doen als je met meer bent.

Wat ook heel goed is, is om met mensen te trainen waar je normaal gesproken niet mee traint. Je zult heel veel leren van iemand die heel anders beweegt dan dat jij doet, al helemaal als hij of zij veel beter is dan dat jij bent.  Evenementen zijn hier de perfecte voorbeelden van. De mensen die daar met elkaar trainen gaan ontzettend vooruit in de korte tijd dat ze elkaar zien.